Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Kevyiden nelipyörien määrä jatkaa kasvuaan

Trafi

Kevyiden nelipyörien määrä jatkaa kasvuaan

Julkaistu: 29.07.2011 klo 13:33
Julkaisija: Trafi

Kevyitä nelipyöriä, joihin mm. mopoautot kuuluvat, oli kesäkuun lopussa liikenteessä 7 769 kappaletta, mikä on 9,9 prosenttia vuodenvaihdetta enemmän, selviää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastoista. Viime kesään verrattuna kevyitä nelipyöriä on liikenteessä 19,6 prosenttia enemmän. Viime vuosien aikana kevyiden nelipyörien määrä on lisääntynyt tasaisesti.

Liikenteessä olevien ajoneuvojen määrä kasvaa tasaisesti

Liikennekäytössä oli 4,88 miljoonaa ajoneuvoa, mikä on 2,9 prosenttia enemmän ajoneuvoja kuin vuodenvaihteessa. Viime kesään verrattuna ajoneuvoja on liikenteessä 2,3 prosenttia enemmän.

Kaikkiaan ajoneuvoliikennerekisterissä oli 5,42 miljoonaa ajoneuvoa. Ajoneuvokanta on kasvanut alkuvuoden aikana 2,3 prosenttia.

Henkilöautoja liikenteessä 75 500 enemmän kuin viime kesänä

Henkilöautoja oli liikenteessä kesäkuun lopussa 2,57 miljoonaa. Liikenteessä olevien henkilöautojen määrä kasvoi alkuvuonna 3,3 prosenttia. Vuoden 2010 kesään verrattuna henkilöautojen määrä liikenteessä on kasvanut miltei kaksi prosenttia.

Suosituimpien henkilöautomerkkien kolmen kärki säilyi; eniten teillä liikkuu Toyotia, Volkswageneita ja Volvoja.

Väliaikaisesti liikennekäytöstä poistettujen henkilöautojen määrä oli 9,4 % pienempi kuin vuodenvaihteessa, mutta 18,7 % suurempi kuin 2010.

Rekisterissä olevien autojen määrä kasvussa

Pakettiautokanta kasvoi vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana 2,5 prosenttia, kuorma-autokanta 2,7 prosenttia ja linja-autokanta 1,9 prosenttia. Liikennekäytössä olevien kuorma-autojen määrä kasvoi 5,5 prosenttia, pakettiautojen 2,6 prosenttia ja linja-autojen määrä pysyi lähes ennallaan.

Kaikkiaan autoja oli rekisterissä kesäkuun lopussa 3,4 miljoonaa, mikä on  2,2 prosenttia enemmän kuin vuodenvaihteessa.

Moottoripyöriä oli liikennekäytössä 224 614, mikä on 3 prosenttia enemmän kuin vuodenvaihteessa ja 3,9 prosenttia enemmän kuin viime kesänä. Kesäkuun lopussa mopoja oli liikenteessä 228 662, mikä on 4,4 prosenttia enemmän kuin vuodenvaihteessa.

Liite

Kuntakohtaiset tilastot koko ajoneuvokannasta sekä liikennekäytössä olevista ajoneuvoista Trafin sivuilla osoitteessa www.trafi.fi/kantatilasto

Ennen 1.8 osastonjohtaja Janne Huhtamäki, puh. 020 618 5599

1.8 jälkeen ylitarkastaja Pasi Kilpelä, puh. 020 618 6053