Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Infrakuntoon.fi-nettisivusto:

Rakennusteollisuus RT

Infrakuntoon.fi-nettisivusto:

Julkaistu: 18.05.2011 klo 07:00
Julkaisija: Rakennusteollisuus RT

Ennakointi kannattaa infran kunnossapidossa

INFRA ry lehdistötiedote 18.5.2011 vapaa julkaistavaksi

Oikea-aikainen kunnossapito pidentää infrarakenteen ikää kustannustehokkaasti. Infrakuntoon.fi-nettisivusto kertoo kuvin ja sanoin, miten.

Jos infrarakenteen vauriota ei hoideta ajoissa kuntoon, se pahenee ja aiheuttaa vaurioita välillisesti myös lähirakenteisiin. Lopulta pelkkä peruskunnossapito ei enää riitä, vaan koko rakenne pitää uusia, mistä aiheutuu iso lasku. Ennakoiva ylläpito ja vikojen oikea-aikainen korjaaminen tuovat siis selvän säästön.

Infrakuntoon.fi-sivuston konkreettiset ja käytännönläheiset esimerkit kuvaavat eroa jatkuvan ylläpidon ja laajentuneen vaurion korjaamiseen tarvittavien rahamäärien välillä. Sivuston tapausesimerkit on poimittu niin liikenneväylien ylläpidon kuin vesi- ja energiahuollon arjesta. Esimerkiksi urien paikkaus maantiellä maksaa 10 000 euroa kilometriltä. Kun urat pääsevät syvenemään liian syviksi, ei pelkkä paikkaus enää riitä. Uusi pintaus tasausjyrsintöineen maksaa 50 000 euroa. Kumman valitsisit?

Infrakuntoon.fi-sivusto on toteutettu Kuntaliiton, RAKLI ry:n, Infra ry:n, Suomen Tieyhdistyksen ja Vesi- ja viemärilaitosyhdistyksen yhteistyöhankkeena. Taustamateriaalit sivuja varten keräsi koulutuspäällikkö Eero Nippala Tampereen ammattikorkeakoulusta. Sivusto julkistettiin 18. toukokuuta 2011 Yhdyskuntatekniikan näyttelyssä Turussa.

LISÄTIETOJA: Koulutuspäällikkö Eero Nippala, Tampereen ammattikorkeakoulu, puh. 040 546 0174, sähköposti eero.nippala@tamk.fi. Muut hankkeeseen osallistuneet henkilöt, ks. www.infrakuntoon.fi/info.

Infra ry on maa- ja vesirakennusalan sekä asfaltti- ja kiviainesalan yritysten etujärjestö. Alan yritykset pitävät huolta Suomen perusinfrastruktuurista: teistä, radoista, vesiväylistä ja elintärkeistä teknisistä verkostoista. Ala työllistää noin 45 000 ihmistä. Suomen infrarakenteiden arvo on arviolta 10 % maamme kansallisvarallisuudesta – jopa 77 mrd €.