Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Ensiesittelyssä uusi Dacia Sandero ja Sandero Stepway

Nordic Automotive Services Oy/ Dacia

Ensiesittelyssä uusi Dacia Sandero ja Sandero Stepway

Julkaistu: 27.09.2012 klo 16:51
Julkaisija: Nordic Automotive Services Oy/ Dacia

DACIA VAHVISTAA ASEMAANSA JÄRKIAUTOJEN ÄITINÄ

Kahdeksan vuotta Dacia Logan-mallin ensiesittelyn jälkeen, Dacia paljastaa Pariisin autonäyttelyssä uutta:

– Uusi Logan: tyylikäs ja elegantti perheauto

– Uusi Sandero: tilava ja kompakti viisipaikkainen perheauto

– Uusi Sandero Stepway: karismaattinen seikkailija

Suomen tuontiohjelmaan tulevat kuulumaan Dacia Sandero sekä Dacia Sandero Stepway. Uutuudet saapuvat markkinoillemme ensi vuoden maaliskuun paikkeilla jolloin Dacia-perhe kasvaa Suomessa vielä tila-ihmeillä Dacia Lodgylla sekä Dacia Dokkerilla.

UUSIA, TALOUDELLISIA JA TEHOKKAITA MOOTTOREITA

Bensiini: TCe 90

Uusi Dacia Sandero on ensimmäistä kertaa saatavissa TCe 90 –moottorilla. Tämä moottori yhdistää ajamisen mukavuuden pieneen polttonestekulutukseen (5,2 l/100 km*) ja CO2-päästöt 120 g/km* ja on näin parantanut käyttökustannuksia.

Esittelemällä viimeisintä teknologiaa ja moottorin koon pienennystekniikkaa, TCe 90 on kolmisylinterinen 898cc turboahdettu bensiinimoottori. Erityisen pienillä pyörivillä massoilla oleva turboahdin, sekä muuttuvan venttiiliajoituksen ansiosta se tuottaa 66 kW:n (90 hv) tehon 5250 r/min 135 Nm:n väännön matalilta kierroksilta lähtien (90 % 1650 r/min lähtien). Ominaisuudet tekevät moottorista miellyttävän, helposti reagoivan, tehokkaan ja pehmeästi kiihtyvän.

Bensiini: 1.2 16V 75 (Euro 5)

Tämä 1,149 cm3 moottori tuottaa 55 kW:n (75 hv) tehon. Se on yhtä kotonaan taajamassa kuin maantielläkin. Polttonestekulutus on matala, 5,9 l/100 km* ja CO2-päästöt 137 g/km* uudessa Dacia Sanderossa. (1.2 16V 75 -moottori on saatavissa myös LPG-versiona ja sen CO2-arvo on 125 g/km*).

Diesel: dCi 75 ja 90 (Euro 5)

1.5 dCi on saatavana 55 kW:n (75 hv) tai 66 kW:n (90 hv) versioina. 20 Nm parantuneen vääntönsä ansiosta - nyt 200 Nm 1750 r/min, 75-hevosvoiman voimanlähde sekä 220 Nm 1750 r/min 90-hevosvoimainen malli - 1.5 dCi-moottori on kiihdytyskäskyyn erinomaisesti vastaava, myös moottorin pienillä kierroslukualueilla. Tehokkuus kulkee käsi kädessä segmentin pienimpien polttonestekulutuslukemien kanssa, 3,8 l/100 km*, CO2-päästöt 99 g/km* yhdistetyn kulutuslukeman päästöt ovat pienentyneet 5 g.

Uudella Dacia Sandero Stepwayllä kaksi moottorivaihtoehtoa: TCe 90 ja dCi 90

Uusi Dacia Sandero Stepway on saanut konepeltinsä alle 90-hevosvoimaisen tehopakkauksen. Se on joko bensiinikäyttöinen TCe 90 (kulutus 5,4 l/100 km CO2-lukemalla 125 g/km*) tai dieselkäyttöinen dCi 90 (4,0 l/100 km, CO2-päästöt 105 g/km*) .

*Polttoaineen kulutus- ja päästöluvut perustuvat EU-direktiivin mukaisiin testeihin ja niihin voi tulla vielä muutoksia

Dacia Plug&Radio

Uusi Sandero ja Sandero Stepway on saatavissa Dacia Plug&Radio multimedia-sovelluksella. Plug&Radio koostuu laajasta näytöstä ja MP3-yhteensopivasta CD-soittimesta sekä Bluetooth ® -teknologiasta, AUX-liitännästä ja USB-porteista sekä ohjauspyörän yhteyteen sijoitetuista säätimistä. Bluetooth ® -tekniikalla kuljettaja voi soittaa handsfree-puheluita ja kuunnella mielikappaleitaan auton kaiutinjärjestelmän ja audiojärjestelmän välityksellä.

MEDIA NAV multimediajärjestelmä

Dacia Lodgyssä ja Dokkerissa debyyttinsä saanut MEDIA NAV on saatavissa myös näihin uutuusmalleihin. Käyttäjäystävällinen kojelaudan keskelle sijoitettu järjestelmä, sisältää navigaatiojärjestelmän, radion, Bluetooth ® handsfree -sarjan yhteyden ja musiikin suoratoiston. Kaikki nämä ovat hallittavissa 7-tuumaisen (18 cm) kosketusnäytön avulla. Järjestelmän käyttö on helppoa Valikko-sivun kautta. Perinteisen AUX-liitännän lisäksi matkustajat voivat liittää kannettavat musiikkilaitteensa myös USB-portin kautta ja ohjata sitä käyttäen kosketusnäyttöä tai ohjauspyörän yhteydessä olevia säätimiä.

Kosketusnäyttö sisältää 2D ja 3D-lintuperspektiivigrafiikan. Asiakas voi päivittää karttatiedot käyttämällä USB-porttia ja Naviextra websivua.

Nopeuden rajoitin/vakionopeussäädin ja pysäköintitunnistimet

Vakionopeussäädin on nyt saatavilla uuteen Sandero –malliin. Yhtälailla Sanderoon saatavilla oleva paikoitustutka (taakse) on Dacia-malliston uutuuksia. Molemmat ovat saatavilla Laureate-varustetasolla.

Passiivinen turvallisuus

Matkustajien turvallisuuden takaamiseksi, uusi Sandero ja Sandero Stepway ovat hyötyneet Renaultin insinöörien turvallisuusosaamisesta. Turvavyöt on varustettu kalibroiduilla kuormanrajoittimilla rintakehän suojaamiseksi törmäystilanteessa. Malleissa on myös Isofix-kiinnitysjärjestelmät kahdella takaistuimella, tavoitteena tietenkin helppokäyttöisyys sekä 100 prosentin turvallisuus lastenistuimille ja erityisesti niissä matkustaville. Ensimmäisestä varustelutasosta ylöspäin uudet mallit on varustettu jo vakiona etu- ja sivuturvatyynyillä kuljettajalle ja etumatkustajalle ja ESP on myös vakiona.

Laaja valikoima lisävarusteita

Daciasta on mahdollista tehdä entistä yksilöllisempi laajalla jälkiasenteisella lisävarustevalikoimalla. Näyttäviä ja arkipäivän käytössä tarpeellisia varusteita ovat esimerkiksi kylkilistat, suojamatot, pääntukiin kiinnitettävät henkarit ja tavaratilan verkko.

Viikonvaihteen ja loma-aikojen matkustamista helpottavia lisävarusteita ovat esimerkiksi kattoboksi, suksitelineet, vetokoukku, pyöräteline ja kylmäboksi. Yksilöimiseen vaikuttavia mahdollisuuksia ovat myös erilaisten koristeraitojen käyttäminen, samoin kuin persoonallisten vanteiden asentaminen ja sumuvalojen kehystäminen.

Matkustamo ja kuormauskapasiteetti segmenttiä suurempi

Uutuusmallien sekä ulko- että sisämitat ovat yhtä anteliaat kuin aina, itse asiassa ne voisivat olla segmenttiä suurempien autojen ominaisuuksia. Kyynärtila takaistuimella on uudessa Sanderossa 1436 mm, se on mukavan väljä kolmelle aikuiselle tai sinne voidaan sijoittaa kolme lastenistuinta. Tavaratilaan mahtuu paljon ja käytännöllisyys sekä monipuolisuus ovat uutuuksien ominaisuuksia. Takaistuimen selkänoja taittuu 60/40 suhteessa ja monipuolistaa edelleen tavaratilan käyttöä.

Matkustamossa on matkustajien käytössä yhä enemmän säilytystilaa, esimerkiksi keskiosan säilytysboksissa. Etu- ja takaovissa on suuret säilytyslokerot, jotka vetävät helposti 1,5-litran ja 0,5-litran juomapullot.

Ajamisen mukavuutta ja tehokkuutta

Kuten kaikissa Dacia-malleissa, uudessa Sanderossa ja Sandero Stepwayssa on erinomainen maavara. Niillä voi ajaa kaikenlaisilla teillä. Niissä on myös vankka alustasuojaus päällystämättömiä teitä ajatellen. Akustista mukavuutta on parannettu lisäämällä äänieristemateriaalia moottoritilassa ja tiestä kantautuvat äänet on vaimennettu.

Uusi Dacia Sandero ja Sandero Stepway: supermini tai crossover

Uusi Sandero Stepway tuo crossover-segmentin kaikkien saataville. Uusi Sandero puolestaan tuo asiakkaille täsmälleen heidän haluamansa toiminta- ja varustetason.

Uusi malli jatkaa ainutlaatuista vastinetta rahalle -ajatusmallia ja se on Dacian tyylisesti vahva sekä matkustamotilansa että tavaratilansa suhteen. Tavaratila (320 dm3, VDA) on edelleen lyömätön auton hintaan ja kompaktiin muotoiluun nähden. Sandero on myös käytännöllinen ja monipuolinen, 60/40 osassa taitettava takaistuimen selkänoja lisää parhaimmillaan tavaratilan koon 1200 dm3 VDA-tilavuuteen saakka.

UUSI DACIA SANDERO STEPWAY: Vakuuttavatyylinen Crossover täysin uudessa hintaluokassa

Uusi Sandero Stepway vetoaa laajaan asiakasjoukkoon, joka haluavat autoltaan karismaa.

Uusi Sandero Stepway on valmis seikkailuihin korotetun maavaransa ansiosta. Se on 40 mm korkeampi kuin Länsi-Euroopan Sanderot ja 26 mm korkeampi korotetun jousitusjärjestelmän maissa – kuten Romaniassa.

Uuden Sandero Stepwayn tyyli on harmonisempi ja enemmän ”mene minne haluat” -tyylinen uudelleen muotoillun keulan ja erityisten korin tunnusmerkkien, mukaan lukien etu- ja takapuskurien alaosissa näkyvät alustalevyt, sumuvalot, kaksiväriset puskurit, voimakkaat pyöränkotelot, 16-tuumaiset Flexwheel-vanteet, kaksiväriset pitkittäiset kattokaaret sekä ylellinen Azuriten sininen väri.

Omaleimainen sisustus ja monipuoliset varusteet

Uusi Sandero Stepway sai erityiskirjaillun verhoilun ja harmaan ylitikkauksen karskimman olemuksensa ilmentämiseksi.

Sandero mallistosta tulee Suomessa löytymään järkivalintaa suosiva perusversio, johon ei ole lisätty mitään tarpeetonta. Varustelutason nousu ja lisävarusteet takaavat, että Sandero täyttää myös vaativan nykyautoilijan maun päätyen aina hyvin varusteltuun Stepway malliin.

Tehtaat

Uudet Sanderot ja Sandero Stepwayt valmistetaan Pitestin tehtaalla Romaniassa ja SOMACA tehtaalla Casablancassa Marokossa. Vuoden 2013 toisella puoliskolla, uuden Sanderon valmistus aloitetaan myös marokkolaisessa Tangierin tehtaassa.

DACIA DOKKER JA DOKKER VAN:

MATKUSTUSMUKAVUUTTA JA KULJETUSKAPASITEETTIA

Dacia Dokker on muuntuvakykyinen, viisipaikkainen henkilöauto perhe- tai ammattikäyttöön. Dacia Dokker Van on kevyt tavara-auto. Se on erityisen käytännöllinen jakelutyössä tai esimerkiksi rakennustarvikkeiden kuljetuksissa. Dacian perinteiseen tapaan Dokker-mallit tarjoavat nerokasta käytännöllisyyttä ja laadukkuutta edulliseen hintaan.

Markkinoista riippuen Dacia Dokker ja Dokker Van on saatavissa neljällä moottorivaihtoehdolla: täysin uusi 1.2 Tce 115- ja käytössä hyvin testattu 1.6 MPI 85 -bensiinimoottorit sekä 1.5 dCi 75 hv ja 90 hv -dieselmoottorit. Molemmat dieselmoottorit ovat Dacia eco2-tunnuksen alla, koska polttoaineen kulutus on vain 4,5 l/100 km ja CO2-päästöt 118 g/km.

Linjat, ulottuvuudet ja mittasuhteet (pituus 4,36 m/leveys 1,75 m/korkeus 1,81 m) antavat Dokkerille ja Dokker Vanille poikkeuksellisen tilavat sisätilat.

TILAVA JA KÄYTÄNNÖLLINEN DACIA LODGY

Maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä ensiesittelynsä saanut Dacia Lodgy on 4,5 metriä pitkä ja 1,75 metriä leveä. Viisi- tai seitsenpaikkaisena valmistettava uutuusmalli tarjoaa kokoluokkansa parhaimmistoon kuuluvat matkustamo- ja tavaratilat. Viisipaikkaisena kuljetuskapasiteettia on tarjolla huimat 827 litraa ja seitsenpaikkaisenakin vielä 210 litraa. Lodgy tarjoaa seitsenpaikkaisena luokkansa parhaat tilat myös takimmaisella penkkirivillä istuville. Esimerkiksi polvitilaa on 144 mm ja pääntilaa peräti 866 mm, mikä varmistaa mukavan matkanteon myös kahdelle aikuiselle.

Bensiinipuolella 1,6-litrainen MPI saa rinnalleen uuden turboahdetun ja suoraruiskutustekniikkaa käyttävän TCe 115-moottorin. Dieselversiot pohjautuvat tuttuun 1,5 dCi-moottoriin, joka on kerännyt vuosien mittaan maailmanlaajuisia kehuja luotettavuudestaan ja suorituskyvystään. Uudet dCi 90- ja dCi 110-voimanlähteet jatkavat tätä perinnettä.

Dacia takuu

Luotettavuuden merkkinä koko Dacia-mallistolla on kolmen vuoden tai 100 000 kilometrin takuu.

Tarkemmat tiedot uusista Dacia-malleista Suomen markkinoilla saamme lähempänä esittelyä ensi vuoden puolella.

Lisätietoa: Mediasivusto (vaatii rekisteröitymisen): www.media.renault.fi

Alla kuvia linkkien takana.

Nordic Automotive Services Oy, Laivalahdenkatu 8, 00880 Helsinki. Lisätietoa tiedotuspäällikkö Jonna Nevalainen, puhelin 050-568 7706, sähköposti jonna.nevalainen(at)renault.fi.

Renault- ja Dacia-henkilö- ja -tavara-autojen sekä varaosien maahantuojana Suomessa toimii 1.11.2010 lähtien Nordic Automotive Services Oy. Lisätietoa Dacia-mallistosta www.dacia.fi, www. facebook.com/Dacia.Suomi