Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Digitaalisen ajopiirturin kuljettajakortit muistettava uusia

Trafi

Digitaalisen ajopiirturin kuljettajakortit muistettava uusia

Julkaistu: 01.02.2011 klo 13:57
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttaa, että kuljettajalla on oltava voimassaoleva kuljettajakortti, kun hän kuljettaa digitaalisella ajopiirturilla varustettua ajoneuvoa. Kuljettajankorttien voimassaoloaika on viisi vuotta ja suuri osa  kuljettakorteista on uusittava tämän vuoden aikana. Vuonna 2006 kuljettajakortteja myönnettiin 9600.

Digitaalista ajopiirturia käytetään ajo- ja lepoaikavalvonnan välineenä 1.5.2006 jälkeen ensirekisteröidyissä kuorma- ja linja-autoissa. Ensimmäiset kuljettajakortit myönnettiin Suomessa vuonna 2005, mutta määrä oli vielä silloin hyvin vähäinen.

Kuljettajakortin uusiminen

Kuljettajakortin voi uusia Trafin palveluntuottajan Ajovarma Oy:n toimipaikassa täyttämällä kuljettajakortin hakemuslomakkeen. Hakemuksen voi jättää aikaisintaan kolme kuukautta ennen voimassaolevan kortin vanhenemista. Mikäli hakemus kortin uusimiseksi jätetään viimeistään 15 päivää ennen kortin vanhenemista, ehtii uuden kortin saada ennen kortin vanhenemista. Uusittavasa kortissa voidaan käyttää edellistä korttia varten toimitettua valokuvaa. Kuljettajakortin hinta on 110 euroa.

Ylitarkastaja Marko Rajamäki, puh. 020 618 500
Palveluassistentti Annu Salomaa, puh. 020 618 500
Digipiirturikorttien jakelu Ajovarma Oy, puh 075 323 2000, www.ajovarma.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä, kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta ja edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki