Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Bosch aikoo hankkia SPX Service Solutionsin liiketoiminnan - Diagnostiikkatoimiala kasvaa

Robert Bosch Oy

Julkaistu: 05.03.2012 klo 10:00
Julkaisija: Robert Bosch Oy

▪ SPX Service Solutions: liikevaihto noin 920 miljoonaa dollaria vuonna 2011. Yli 2 700 työntekijää 17 maassa
▪ Diagnostiikan ja huoltopalveluiden asiantuntijayrityksen ostaminen kasvattaa Boschin markkinaosuutta maailmanlaajuisesti
▪ Tuotevalikoiman kasvaessa Boschista tulee entistäkin suurempi autotuotteiden ja -tarvikkeiden toimittaja

Boschin autotuotetoimiala on ostamassa Service Solutionsin liiketoiminnan yhdysvaltalaiselta SPX Corporationilta. Yritysostosopimus allekirjoitettiin 23. tammikuuta 2012. SPX Service Solutions kehittää, valmistaa ja myy diagnostiikan ja huollon työkaluja, korjaamolaitteita ja ohjelmistoja autotuotevaraosien kansainvälisillä markkinoilla. Yrityksen kotipaikka on Yhdysvalloissa Michiganin osavaltiossa, ja sen vuoden 2011 liikevaihdon arvioidaan yltävän noin 920 miljoonaan dollariin (660 miljoonaan euroon). Yrityksellä on noin 2 700 työntekijää 17 maassa. Suurin osa heistä työskentelee Yhdysvalloissa, Saksassa, Ranskassa ja Kiinassa. Suunnitteilla oleva yrityskauppa on Boschin autotuotetoimialan suurin. Yrityskauppaan pätevät tavalliset yrityskaupan ehdot ja se vaatii kilpailuviranomaisten hyväksynnät, mutta sen odotetaan toteutuvan vuoden 2012 ensimmäisellä puoliskolla. Kauppahinta on 1,15 miljardia dollaria (noin 883 miljoonaa euroa).

”SPX Service Solutionsin ostaminen auttaa Boschia sen pyrkimyksessä tulla yhdeksi maailman suurimmista diagnostiikkaratkaisujen toimittajista”, Boschin autotuotetoimialan johtaja Robert Hanser sanoo. ”Yritysoston myötä kasvatamme merkittävästi markkinaosuuttamme diagnostiikkatoimialalla varsinkin Pohjois-Amerikassa. Lisäksi vahvistamme asemaamme etenkin diagnostiikkaratkaisujen myynnissä autovalmistajille Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä Euroopassa.”

Kattavat ratkaisut palveluorganisaatioille

SPX Service Solutionsin tuotevalikoima sisältää ajoneuvojen korjausratkaisuja, kuten diagnostiikkalaitteita ja -ohjelmia sekä työkaluja. SPX tarjoaa teknistä tukea, koulutusta, jälleenmyyjille ja korjaamoille suunnattuja laitteita sekä autovalmistajille suunnattuja huoltopalveluita. Sen tuotteita käytetään autovalmistajien valtuuttamissa liikkeissä ja korjaamoissa. Yrityskauppa monipuolistaa Boschin valikoimaa näissä tuoteryhmissä. SPX Service Solutionsin tuotteita voidaan käyttää muun muassa henkilöautoissa, raskaissa ajoneuvoissa, pakettiautoissa, maatalouskoneissa ja maastoajoneuvoissa.

”Olemme ylpeitä Service Solutionsin kehityksestä kotimarkkinoiden työkaluvalmistajasta kansainväliseksi diagnostiikkaratkaisujen, työkalujen ja huoltopalveluiden toimittajaksi. Bosch on sitoutunut autojen huoltopalveluiden toimittaja ja sillä on vahvoja näyttöjä yhteistyöstä ajoneuvojen alkuperäisvarusteiden valmistajien kanssa ympäri maailmaa. Mielestämme Service Solutions on strategisesti hyvä hankinta Boschille.”, SPX:n segmenttijohtaja David Kowalski toteaa.

Lisätietoja: toimialajohtaja Marko Paananen, Robert Bosch Oy, p. 050 544 6149.

Niina Haasola

Robert Bosch Oy
Communications Manager (RBSN/COM-FI)
Äyritie 8 E
FI-01510 Vantaa
FINLAND
www.bosch.fi

Fax +358 10 480 8233
Niina.Haasola@fi.bosch.com

Automotive Aftermarket  toimiala (AA) tarjoaa jälkimarkkinoille ja korjaamoille eri puolilla maailmaa täydellisen diagnostiikka- ja korjaamotyökaluvalikoiman sekä runsaan varaosavalikoiman – uusista ja vaihto-osista korjausratkaisuihin – sekä henkilöautoihin että hyötyajoneuvoihin. Osaston tuotevalikoimaan kuuluu Boschin alkuperäisosina valmistettuja tuotteita sekä osaston kehittämiä ja valmistamia jälkimarkkinatuotteita ja  palveluja. Osastolla on 10 000 työntekijää 140 eri maassa sekä maailmanlaajuinen logistiikkaverkosto varmistamassa, että noin 450 000 erilaista varaosaa päätyvät asiakkaille nopeasti ja ajoissa. Diagnostiikkaliiketoiminnassa AA tarjoaa testaus- ja korjaamotekniikkaa, diagnostiikkaohjelmistoja, huoltokoulutusta sekä tietopalveluja. Lisäksi osasto vastaa Bosch Car Service  korjaamojen franchising-liiketoiminnasta. Bosch Car Service on maailman suurin itsenäinen korjaamoketju, johon kuuluu noin 15 000 franchising-yrittäjää. Lisäksi AA:n vastuualueeseen kuuluu yli 500 AutoCrew-yhteistyökumppania.

Bosch-konserni on maailman johtavia teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittajia. Ajoneuvo- ja teollisuustekniikkaa, kulutustarvikkeita sekä rakennusteknisiä tuotteita valmistavan konsernin vuoden 2011 alustava liikevaihto oli 51,4 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli yli 300 000 työntekijää. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen runsaat 350 tytäryhtiötä yli 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Bosch käytti vuonna 2011 tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan yli neljä miljardia euroa ja teki maailmanlaajuisesti yli 4 100 patenttihakemusta. Tuotteidensa ja palvelujensa avulla Bosch parantaa elämänlaatua ja tarjoaa innovatiivisia ja hyödyllisiä ratkaisuja.

Lisätietoja: www.bosch.fi ja www.bosch-press.com