Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Ajokortti muuttuu tammikuussa 2013

Trafi

Ajokortti muuttuu tammikuussa 2013

Julkaistu: 13.09.2012 klo 12:56
Julkaisija: Trafi

Ensi vuoden tammikuussa otetaan käyttöön  uusi entistäkin turvallisempi ajokortti. Kortin koko ja pääväri pysyvät ennallaan, mutta ulkoasu ja tietojen asettelu muuttuvat hieman. Kortissa on useita turvatekijöitä, joista näkyvin on muuttuva laserkuva, jossa vaihtelee ajokortin haltijan kuva ja syntymäaika. Henkilötunnuksen sisältävä viivakoodi jää kortista pois.

Tavallisen ajokortin lisäksi uudistuvat myös tieliikenteen ammattipätevyyskortit sekä digitaalisen ajopiirturin kortit.

Kaikki vanhat korttimallit pysyvät edelleen voimassa.

Ajokortin muutokset perustuvat uuteen ajokorttidirektiiviin.

Uudet ajokortit määräaikaisiksi 19.1.2013

Uusista 19.1.2013 lukien myönnettävistä ajokorteista tulee määräaikaisia. Kortit ovat luokasta ja ajokortin haltijan iästä riippuen voimassa 2-15 vuotta. Tavallinen henkilöauton ajokortti on uusittava 15 ja kuorma- tai linja-autokortti 5 vuoden välein. Suomi ottaa käyttöön pisimmät mahdolliset ajokorttien voimassaoloajat.  Nykyisten ajokortin haltijoiden ei tässä vaiheessa tarvitse uudistuksen vuoksi tehdä mitään.

Uutta ajokorttia haetaan poliisilta ennen nykyisen ajokortin voimassaoloajan päättymistä. Trafi lähettää muistutuskirjeen uusimisesta hyvissä ajoin. Kortin uusimiseen ei liity opetusta tai kuljettajantutkintoa. Tarvittaessa uusimisen yhteydessä uusitaan valokuva.

Vastaisuudessa ajokortit toimitetaan kortin haltijalle postitse.

www.trafi.fi/ajokorttiuudistus

kehityspäällikkö Pekka Hiltunen, puh. 020 618 5557, pekka.m.hiltunen(at)trafi.fi
yksikönpäällikkö Jukka Harjula, puh. 020 618 5565, jukka.harjula(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi